فروش اقساطی محصولات نویان صنعت ایرانیان
خانهخط تولید خط فرآوری و بسته بندی خشکبار – آجیل

خط فرآوری و بسته بندی خشکبار – آجیل

5 بهمن 1399
2 1332
خط فرآوری و بسته بندی خشکبار – آجیل

 

ماشین آلات خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل، مجموعه دستگاه‌هایی هستند که در این صنعت در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند و به بسته‌بندی و آماده‌سازی انواع آجیل و خشکبار بسیار کمک می‌کنند. در حقیقت با استفاده از دستگاه های خط تولید و بسته بندی آجیل و خشکبار، سرعت کارها بیشتر می شود، موارد و استانداردهای بهداشتی، رعایت شده و بازدهی خط تولید و بسته بندی افزایش پیدا می کند.

کارگاه های قدیمی برای بسته بندی انواع خشکبار و آجیل وابسته به نیروی انسانی بودند و ماشین آلات در چندین سال گذشته آن چنان پیشرفت نکرده بود. با رشد فناوری های جدید در حوزه طراحی ماشین آلات صنعتی، این تکنولوژی ها به حوزه ماشین آلات خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل نیز معرفی شد و باعث گشت این صنعت بسیار متحول شود.

 


زمانی که شما برای خرید انواع آجیل و خشکبار به بازار مراجعه می‌کنید، با خوراکی های متنوع برخورد خواهید کرد که هم به صورت فرعی و هم به صورت بسته بندی شده برای فروش آماده شده است. آجیل و خشکبار بسته بندی شده از هر نظر، تمیز و بهداشتی بوده و وزن آن استاندارد است. به طور مثال می توانید انواع آجیل و خشکبار را در وزن ۱۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم در بازار پیدا کنید.

دلیل دیگری که اهمیت انواع ماشین آلات خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل را نشان‌ می دهد، خوشمزه تر کردن یا به اصطلاح، طعم دادن به انواع آجیل و خشکبار است.

خط فرآوری و بسته بندی خشکبار – آجیل

حتماً شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به خوردن آجیل های نمکی شور و آجیل بو داده یا تفت داده علاقه زیادی دارید. اقدامات زیادی انجام می‌شود تا این آجیل های خوشمزه به دست مصرف کنندگان برسد. یکی از مهم ترین دستگاه های خط فرآوری و تولید آجیل و خشکبار با نام دستگاه تفت خشکبار و آجیل شناخته می شود که دقیقاً به همین منظور به کار می رود.

انتخاب انواع دستگاه های خط تولید و فرآوری و بسته بندی آجیل و خشکبار برای راه اندازی یک کارگاه تخصصی در این حوزه ضرورت دارد. تمام دستگاه های این خط تولید، شناخته شده هستند و اسامی آنها مشخص است، بنابراین با یک جستجوی ساده به راحتی مدل هایی از بهترین برندهای بازار را پیدا خواهید کرد.

با نویان صنعت ایرانیان همراه باشید تا به بررسی انواع ماشین آلات خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل بپردازیم. در هر قسمت درباره نحوه عملکرد و اهمیت یک دستگاه به خصوص صحبت خواهیم کرد.

ماشین‌آلاتی که در خط فرآوری و بسته بندی خشکبار – آجیل به کار می‌روند

1-دستگاه تفت خشکبار

یکی از پرکاربردترین و مهمترین ماشین آلات خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل، دستگاه تفت خشکبار نام دارد. دستگاه تفت آجیل و خشکبار، گاهی با نام دستگاه پخت و تفت آجیل نیز شناخته می‌شود.

وظیفه اصلی این دستگاه در حقیقت، تفت دادن یا بو دادن انواع آجیل و خشکبار است. اگر در حین فراوری بو دادن و برشته کردن آجیل ها به آن نمک هم اضافه شود، به عبارت دیگر به این دستگاه، دستگاه شورکن آجیل گفته می شود.

نحوه عملکرد دستگاه تفت آجیل و خشکبار بسیار ساده است. این دستگاه از یک منبع حرارت غیر مستقیم که توسط یک مشعل تامین می‌شود تغذیه می‌کند. حرارت مشعل از طریق سوخت مناسب، دمای لازم را برای برشته شدن آجیل ها فراهم می کند. انواع آجیل که در بازار آنها را با نام آجیل بو داده و تفت داده می شناسیم با همین دستگاه مخصوص تفت و بو دادن آجیل آماده شده‌اند.

برای اینکه عملکرد فرآیند تفت دادن آجیل بهتر باشد، لازم است ابتدا حجم مشخصی از آجیل مورد نظر داخل مخزن ریخته شود و در اثر حرارت، رطوبت خود را از دست بدهد. پس از پایان این مرحله در دستگاه تفت آجیل و خشکبار، این مواد خوراکی وارد مرحله فرآوری می‌شود. در مرحله فرآوری معمولاً طعم های مختلفی را در انواع آجیل و خشکبار ایجاد می کنند. در این مرحله، مواد طعم دهنده مانند سرکه، آبلیمو، نمک، فلفل، گلپر و … به مخلوط خشک و تفت داده شده آجیل اضافه می شود و همچنان، حرارت ملایم به آنها اِعمال می گردد.

پس از اینکه فرایند طعم دادن و برشته کردن در دستگاه تفت آجیل و خشکبار به پایان رسید، مواد خوراکی از انتهای دستگاه به سمت خط بسته‌ بندی هدایت می‌شوند. در خط بسته بندی انواع آجیل، پس از این ‌که در وزن استاندارد تنظیم شد، وارد بسته بندی های مناسب می شوند.

دستگاه تفت و شورکاری

 

2-دستگاه شورکن آجیل

دستگاه شورکن آجیل یکی دیگر از پرکاربردترین ماشین آلات خط فرآوری و بسته بندی آجیل و خشکبار است. اهمیت دستگاه شورکن آجیل برای افزایش کیفیت آجیل های بو داده شده و خوشمزه تر شدن آن ها است.

انواع آجیل نمکی که در بازار برای خرید وجود دارد در حقیقت با همین دستگاه شورکن تهیه شده است. با دستگاه شورکن آجیل و خشکبار، انواع بادام زمینی نمکی، فندق و پسته نمکی، انواع تخمه بو داده و نمکی و سایر مواد خشکبار با طعم شور و خوشمزه قابل آماده‌سازی هستند.

 استفاده از از دستگاه های شورکن آجیل و خشکبار باعث افزایش سرعت و راندمان آماده سازی و بسته بندی این مواد خوراکی می شود.

طراحی ماشین آلات خط بسته بندی و فرآوری آجیل و خشکبار مطابق با استانداردهای بهداشتی و استانداردهای مصرف انرژی انجام می‌گیرد. دستگاه شورکن آجیل هم بر همین اساس ساخته شده است. این نوع دستگاه ها با حداکثر بهره ‌وری انرژی کار می کنند و پس از فرآیند شور کردن و تفت دادن، از کیفیت و طعم مغز آجیل کاسته نمی شود.

طرز کار دستگاه شورکن آجیل بر اساس بو دادن انواع آجیل در اثر سیستم گرمایشی است. انواع آجیل وارد مخزن شده و در اثر این حرارت به طور پیوسته برشته می شوند. از آنجایی که حرارت با تمام قسمت های دستگاه شور کن در تماس است، بهترین مواد اولیه آلیاژی، فولاد ضد زنگ، برای ساخت این ماشین آلات استفاده شده است.

پس از پایان مرحله برشته کردن، از طریق مخزن مجزا، مقدار مناسبی نمک به مخلوط آجیل اضافه می‌شود تا آن را طعم دار کند. در انتهای فرایند، آجیل بوداده شده نمکی با طعم بسیار مطلوب، به سمت خط بسته بندی هدایت می شود.

3-دستگاه طعم زن ( طعم پاش ) آجیل و پسته

همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم افزودن نمک به انواع آجیل و خشکبار هنگام تفت دادن نوعی طعم زدن محسوب می شود. برای این کار، دستگاه دیگری از سری ماشین آلات خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل به کار می‌رود. به این دستگاه، دستگاه طعم زن آجیل و خشکبار گفته می شود.

دستگاه طعم زن آجیل در حقیقت، زمانی به کار می رود که فرآیند تفت دادن و برشته کردن به پایان رسیده و اکنون باید از طریق مواد طعم دهنده، آجیل ها را خوشمزه‌تر کنند.

مواد طعم دهنده که از طریق دستگاه طعم دهنده آجیل و خشکبار به صورت مایع روی انواع آجیل استفاده می شود، شامل گلپر، لیمو، سرکه، زعفران و آب نمک است. دستگاهی که برای طعم دادن آجیل و پسته استفاده می‌شود در بازار با نام دستگاه طعم زن آجیل و پسته شهرت دارد.

فرایند طعم دادن به آجیل و پسته درست پس از خشک شدن آنها و برشته شدن انجام‌ می گیرد. ظرفیت دستگاه طعم زن انواع آجیل بر اساس کیلوگرم در هر ساعت تعیین می ‌شود. این دستگاه ها همانند سایر ماشین آلات خط تولید و فرآوری آجیل و خشکبار دارای یک مخزن هستند که از طریق سیستم کنترل ابزار دقیق تنظیم می شود.

دستگاه طعم زن

4-دستگاه سورتینگ

سورتینگ آجیل به فرآیندی اشاره دارد که انواع آجیل را از نظر شکل، اندازه و کیفیت، جداسازی و بسته بندی می کند.

 سورتینگ آجیل نوعی غربالگری است که می تواند بهترین و مرغوبترین آجیل ها را برای بسته بندی های زیبا و استاندارد به سمت خط بسته ‌بندی هدایت کند. دستگاه های سورتینگ آجیل در حالت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک کار می کنند و از بهترین مواد اولیه ساخته می شوند.

فناوری های پیشرفته بر اساس سنسورهای کاملاً هوشمند برای طراحی و ساخت دستگاه سورتینگ آجیل به کار رفته است. انواع آجیل از روی نوار نقاله ها حرکت می کنند و توسط سنسورها و دوربین های مشخص، مورد بازبینی قرار می گیرند. کوچک ترین ذرات آلودگی ها و اشیا و اجسام خارجی که در لا به لای دانه‌ های آجیل پنهان شده، از طریق این حسگرهای قوی شناسایی می شوند و به سرعت از خط تولید خارج می گردند.

کار کردن با انواع دستگاه سورتینگ آجیل بسیار ساده است. این دستگاه ها بر اساس انرژی برق کار می کنند و یک پنل کنترل دارند که تمام عملکرد دستگاه از طریق آن قابل مشاهده است. نیروهای انسانی که اپراتور دستگاه سورتینگ هستند، با یک آموزش اصولی، توانایی مدیریت این ماشین آلات را دارند. برای کارگاه های بسته بندی و فرآوری آجیل، خرید دستگاه های سورتینگ آجیل یک نیاز ضروری است.

مهمترین مزیت سورتینگ آجیل این است که باعث می شود آجیل های مرغوب تر و بدون ناخالصی به سمت خط بسته بندی ارسال شوند. به این ترتیب، آجیل با کیفیت به دست مصرف‌ کننده می ‌رسد و این در برندسازی و شهرت یک شرکت تولید و بسته بندی آجیل بسیار تاثیرگذار است.

دستگاه سورتینگ

5-دستگاه خشک کن خشکبار

دستگاه خشک کن خشکبار یکی دیگر از معروف ترین دستگاه های خط تولید و فرآوری و بسته بندی آجیل و خشکبار می باشد. دستگاه خشک کن آجیل و خشکبار همانطور که از نام آن مشخص است، برای از بین بردن نم یا رطوبت در آجیل ها و انواع خشکبار مناسب است.

رطوبت اضافی در مواد غذایی به مرور زمان باعث رشد میکروارگانیسم ها و فاسد شدن آن می شود. برای اینکه آجیل و خشکبار در طولانی مدت سالم باقی بمانند و ماندگاری بیشتری داشته باشند باید قبل از بسته بندی و فرآوری، تحت فرایند خشک شدن قرار بگیرند.

برای طراحی و ساخت دستگاه خشک کن خشکبار از مواد اولیه مقاوم و مرغوب استفاده شده تا بتواند در برابر حرارت یا زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشد. از دستگاه خشک کن انواع آجیل و خشکبار برای پسته، بادام، انواع تخمه و غیره استفاده می شود. با توجه به اینکه تنظیم حرارت دستگاه خشک کن چگونه انجام گیرد، در مدت زمان مشخصی، رطوبت این مواد غذایی از بین‌ می رود.

نکته بسیار مهمی که در طراحی دستگاه خشک کن آجیل و خشکبار در نظر گرفته شده این است که این دستگاه ها مجهز به یک ویبراتور هستند که باعث می‌شود در حین حرارت، مواد خوراکی، حالت متحرک داشته باشند؛ این شرایط باعث می شود از سوختن دانه های آجیل یا خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

وقتی مراحل خشک کردن آجیل به پایان رسید، می توان محصولات را به سمت دستگاه طعم زن یا دستگاه‌های شورکن هدایت کرد. بدون آنکه رطوبت انواع آجیل و خشکبار گرفته شود، نمی‌توان فرآیند شور کردن یا طعم زنی را انجام داد. در حقیقت خشک‌ کردن تحت حرارت معین باعث می شود هر گونه عامل مضر در این مواد غذایی از بین برود. قارچ های سمی، باکتری ها و سم آفلاتوکسین، نمونه ای از این عوامل هستند.

6-دستگاه بسته بندی توزین‌ دار (آجیل و خشکبار)

دستگاه بسته بندی توزین دار آجیل و خشکبار یک دستگاه ضروری برای خط تولید انواع آجیل و خشکبار محسوب می شود. اهمیت دستگاه توزین دار به اندازه‌ای است که می تواند در سود و زیان کارگاه تولید و بسته بندی آجیل به طور مستقیم تاثیرگذار باشد. این دستگاه های بسته بندی به طور کلی، مدل ها و انواع مختلفی دارند.

شاید نام دستگاه بسته بندی دو توزین و چهار توزین را در این بازار شنیده باشید. در حقیقت با استفاده از دستگاه بسته بندی توزین دار آجیل و خشکبار، این مواد خوراکی محبوب و خوشمزه در داخل بسته ها یا پوشش های پلاستیکی قرار می‌گیرند و در وزن استاندارد بسته بندی می شوند. دستگاه توزین، یک دستگاه کنترل کننده وزن برای بسته بندی های آجیل و خشکبار است.

انواع دستگاه بسته بندی توزین دار آجیل و خشکبار بر اساس ظرفیت عملکرد و نوع طراحی به دستگاه های یک توزین، دو توزین، چهار توزین و ۱۰ توزین تقسیم بندی می شوند. علت نام گذاری این دستگاه ها در حقیقت به ظرفیت بسته بندی و تعداد بسته ها در هر دقیقه بستگی دارد.

خرید دستگاه بسته بندی توزین دار آجیل و خشکبار نیازمند اطلاعات و دانش تخصصی در این حوزه است. اگر می‌خواهید کارگاه خط تولید فرآوری و بسته بندی آجیل و خشکبار را راه اندازی کنید، به دستگاه های باکیفیت و تمام اتوماتیک حرفه‌ای نیاز دارید. برای مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

دستگاه بسته بندی توزین دار

7-بالابر Z

دستگاه بالابر Z یکی از بهترین دستگاه ها در خط تولید و بسته بندی آجیل و خشکبار محسوب می‌شود. دستگاه بالابر Z از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف Z انگلیسی است و به همین دلیل به این نام خوانده می شود.

دستگاه بالابر Z برای بسته بندی آجیل و خشکبار به تنهایی به کار نمی رود. این دستگاه در کنار دستگاه بسته بندی توزین دار قرار می گیرد. عملکرد دستگاه Z به این صورت است که آجیل و خشکبار داخل مخزن ریخته می شود و سپس با حرکت نوار نقاله مجهز به محفظه های کوچک به سمت بالا و به سمت خط بسته‌بندی منتقل می شود.

اندازه سینی ها یا محفظه های کوچک که روی نوار نقاله متحرک قرار دارد، متفاوت است. از دستگاه بالابر Z نه تنها برای آجیل و خشکبار استفاده می شود، بلکه برای انواع خشکبار نظیر چای و برنج و شکلات، محصولات کوچک بسته بندی شده یا مواد جامد و مواد غیر خوراکی هم کاربرد دارد.

اندازه و ارتفاع دستگاه بالابر Z متفاوت است و بر اساس استانداردهای هر کاربرد تعریف شده است. ظرفیت این دستگاه بر مبنای کیلوگرم در هر ساعت مشخص می شود.

دستگاه بالابر Z

8-نوار نقاله جلوی بسته بندی

نوار نقاله جلوی بسته بندی، یک دستگاه کاربردی اما با ساختاری ساده است که در حقیقت جزئی از ماشین آلات خط فرآوری و بسته بندی آجیل و خشکبار محسوب می شود. این نوار نقاله در واقع در قسمت جلوی خط بسته‌ بندی قرار می‌گیرد تا بسته بندی های آماده شده را به منظور مرتب سازی و جمع آوری به محل دیگری منتقل کند.

ساختار نوار نقاله جلوی بسته بندی یک ساختار ساده است و بر اساس حرکت تسمه نقاله بسته بندی ها را منتقل می کند. این دستگاه یک سطح صاف و یک سطح شیبدار دارد و از هر نظر، استاندارد است.

نوار نقاله جلوی بسته بندی در حالت اتوماتیک، بسته بندی های آجیل و خشکبار را منتقل می کند. استفاده از این دستگاه در کنار دستگاه بالابر Z و دستگاه های بسته بندی انواع آجیل و خشکبار برای این کسب و کارها اهمیت دارد.

نوار نقاله

9-دستگاه سرند نمک

از آنجایی که فرایند شور کردن و نمک زدن در قسمت طعم دهی به انواع آجیل انجام می شود، دستگاه سرند نمک باید در کنار دستگاه تفت دادن و دستگاه طعم زنی آجیل استفاده شود.

عملکرد دستگاه سرند نمک به این صورت است که آجیل ها پس از اینکه از خط تفت دادن و نمک زنی خارج شدند، به سمت دستگاه سرند نمک هدایت می‌شود تا نمک اضافی از آجیل ها جدا شود. این دستگاه در حالت متحرک مجهز به یک ویبراتور است که با لرزش های پیوسته باعث می شود نمک اضافی آجیل‌ ها از آنها جدا شده و از طریق سوراخ های توری با مش معین، به پایین سقوط کند.

نمک هایی که جدا شده اند در یک مخزن جداگانه جمع آوری می‌شوند تا مجدداً وارد دستگاه طعم زنی و دستگاه تفت آجیل و خشکبار گردد. ظرفیت دستگاه سرند نمک بر اساس کیلوگرم در هر ساعت تعریف می شود. این دستگاه را یک دستگاه الکترومکانیک تعریف کرده‌ اند؛ یعنی منبع تغذیه دستگاه، برق سه فاز است و بر اساس نیروی مکانیکی و حرکت ویبره؛ نمک را از آجیل جدا می کند.

10-بالابر یا الواتور نمک

دستگاه الواتور نمک یا بالابر، در جهت عمودی حرکت می کند و نمک را به سمت مسیرهای معین منتقل می کند. دستگاه بالابر نمک در حقیقت برای انتقال نمک به دستگاه تفت آجیل و خشکبار استفاده می شود. نمک از طریق نوار نقاله به سمت بالا حرکت می کند و وارد مخزن دستگاه تفت خشکبار و آجیل می شود.

11-تاریخ زن جت پرینتر لیزری

بسته هایی که از انتهای خط تولید و بسته بندی خارج می شوند باید دارای لیبل و اطلاعات کافی از ماده غذایی باشند. دستگاه تاریخ زن جت پرینتر لیزری، این فرآیندها را به طور کامل و با کیفیت بالا انجام می دهد. این دستگاه با سرعت و دقت بالا هر آنچه که نیاز باشد روی بسته بندی های آجیل و خشکبار چاپ شود، آن را بر روی بسته بندی از طریق فناوری لیزری اِعمال می کند.

 دستگاه تاریخ زن جت پرینتر لیزری، قابلیت چاپ لوگو یا نشانه یا تصویر را بر روی سطوح لاستیکی، پلاستیکی، شیشه های فلزی و غیره دارد.

محصولات بسته بندی آجیل و خشکبار باید دارای ظاهری زیبا و جذاب باشند و اطلاعات کامل تغذیه و گواهینامه های استاندارد و مجوزهای سلامت و سازمان غذا و دارو را نشان دهند. تمام این موارد از طریق دستگاه تاریخ زن جت پرینتر لیزری روی بسته بندی ها ایجاد می گردد.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات کاربران

2 پاسخ به “خط فرآوری و بسته بندی خشکبار – آجیل”

  1. محمد بیگی گفت:

    قیمت یک خط متپسط بسته بندی از ۱۰۰گرم تا ۵ کیلو چند است ایا تسهیلات بانکی هم دارد؟
    ۰۹۱۳۱۵۳۵۹۵۷

    • arkaweb گفت:

      دوست عزیز پرسش شما به واحد فروشمون انتقال داده شد. به زودی همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *