فروش اقساطی محصولات نویان صنعت ایرانیان
خانهمقاله خط تولید چیپس

خط تولید چیپس

17 اردیبهشت 1399
0 1506
خط تولید چیپس

خط تولید چیپس

برای تولید چیپس سیب زمینی با کیفیت و مرغوبیت بالا، در بازار جهانی مستلزم استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات فرآوری و بسته بندی پیشرفته می باشیم ،ضمن اینکه تمامی استاندارد های بین المللی باید در این فرآیند تولید رعایت شود.
تاریخچه تولید چیپس به حدود 150 سال قبل برمی گردد و امروزه چیپس یکی از تنقلات رایج بیشتر کشورها در طعم های گوناگون به شمار می آید. مصرف زیاد این خوراکی و همچنین بازار گسترده فروش آن باعث شده افراد زیادی در پی تولید این محصول باشند.
برای تهیه یک چیپس با کیفیت نیازمند ماشین آلات مخصوص این کار هستیم که در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر فرآیند تولید و بسته بندی این محصول تا بیشتر با خط تولید چیپس آشنا شویم.

فرآیند تولید و بسته بندی چیپس و خلال سیب زمینی

ماده اولیه تولید چیپس، سیب زمینی می باشد که برای تولید چیپس به سیب زمینی با شاخص های خاص نیازمندیم از جمله این شاخص ها داشتن قند پایین می باشد به همین دلیل برخلاف تصور عموم هر سیب زمینی برای تولید چیپس مناسب نیست. بعد از چیده شدن سیب زمینی از مزرعه و انتقال آن به انبار کارخانه این محصول در دمای مناسب نگهداری می شود تا برای مرحله تولید آماده شود.

مرحله اول از قسمت شستشو سیب زمینی آغاز می گردد که محصول مورد نظر در حوضچه های بزرگ شسته شده و توسط دستگاه آبگیر سانتریفیوژ آبگیری می شود و سپس برای پوست گیری به دستگاه پوست کن سیب زمینی انتقال پیدا می کند.
در این دستگاه، محصول داخل یک محفظه مخصوص قرار گرفته و توسط نیروی گریز از مرکز سیب زمینی ها با جداره دستگاه که از پوشش خاصی برخوردار است، سایش پیدا کرده و پوست سیب زمینی کنده می شود برای سهل نمودن بیشتر این کار از آب هم استفاده می شود تا سطح سیب زمینی مرطوب باشد.

پس از مرحله پوست گیری یک بار دیگر محصول توسط نازل های آب پاش مورد شستشو قرار گرفته و به دستگاه اسلایسر سیب زمینی انتقال می یابد. اسلایسر سیب زمینی با استفاده از تیغه های مخصوص، سیب زمینی را به شکل ورقه ورقه شده در آورده و پس از آن سیب زمینی به دستگاه بلانچر منتقل می شود.
در این دستگاه در دو مرحله، محصول داخل آب گرم و آب سرد قرار می گیرد. این شوک وارد شده باعث ترد شدن محصول در مرحله سرخ کردن می شود.
بعد از مرحله بلانچینگ وارد مرحله اصلی یا همان مرحله پخت می شویم؛ در این مرحله توسط دستگاه فرایر سیب زمینی ها سرخ شده و روغن گیری می شوند و برای افزودن طعم دلخواه به سیب زمینی، محصول وارد دستگاه طعم پاش می شود که در آنجا طعم های مورد نظر را به چیپس اضافه می کنند و در پایان مرحله بسته بندی چیپس قرار دارد که با استفاده از دستگاه های بسته بندی تمام اتوماتیک محصول نهایی بسته بندی و آماده عرضه به بازار می گردد.

از آنجایی که رطوبت هوا باعث از بین رفتن تردی چیپس می شود و کیفت کار را خراب می کند، بنابراین باید بسته بندی محصولات به گونه ای باشد تا هوا به داخل بسته بندی ها نفوذ نداشته باشد.

 برای بسته بندی چیپس سیب زمینی و چیپس خلالی نیاز به دستگاه های بسته بندی تمام اتوماتیک می باشد.
سیستم بسته بندی چیپس شامل دستگاه بالابرz، دستگاه بسته بندی توزین دار، سیستم تاریخ زن حرارتی، سیستم فرم پاکت زن، سیستم تزریق گاز ازت و نوار نقاله جلو بسته بندی می باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *