فروش اقساطی محصولات نویان صنعت ایرانیان
خانهمقاله اهمیت بسته‌ بندی کالا و محصولات در چیست؟

اهمیت بسته‌ بندی کالا و محصولات در چیست؟

14 اسفند 1400
0 1755
اهمیت بسته‌ بندی کالا و محصولات در چیست؟

چرا بسته بندی محصول مهم است؟

امروزه تقریبا بر هیچ کس پوشیده نیست که بسته بندی محصول امری حیاتی بوده و بدون بسته بندی محصول ، چرخه تولید ناتمام است. در واقع بسته بندی رکن اصلی تولید است تا جایی که هر محصول جدیدی که به بازار می‌آید، یکی از مهم‌ترین تمایزهای رقابتی‌اش بسته بندی متفاوت‌اش می‌باشد. این امر نشان دهنده اهمیت بسته‌ بندی محصولات به خصوص بسته بندی مواد غذایی است. به عبارتی بسته بندی ابتدائی‌ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار است و تولیدکنندگان برای شناساندن خود و محصولاتشان ملزم به بسته بندی هستند.

از طرفی بیشتر مردم ترجیح می‌دهند محصول یا کالایی که می‌خرند بسته بندی شده باشد. اینکه چرا افراد روز به روز به خرید کالاهای بسته بندی شده روی می‌آورند را می‌توان از جنبه های گوناگون بررسی کرد. از جمله امنیت، ایمنی و سلامتی، حمل و نقل و مهمترین مورد هویت بخشی. در ادامه در مورد هر کدام از این موارد صحبت می‌کنیم.

اهمیت بسته بندی محصولات در فروش

هنوز هم تعداد کمی از تولیدکنندگان بر این عقیده هستند که خود محصول از بسته بندی آن مهم‌تر است، در حالیکه بسته بندی تاثیر بسزایی در فروش محصول و صادرات آن دارد. این تولیدکنندگان بر این باورند که بسته بندی هزینه اضافی به آنها تحمیل می‌کند، درحالیکه بدون استفاده از بسته بندی مناسب و اصولی کل هزینه تولید به هدر می‏‌رود. در واقع بسته بندی می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در موفقیت یا شکست فروش یک محصول داشته باشد.

تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده‌اند که ظاهر جذاب یک محصول در بالا بردن آمار فروش نقش موثری دارد. بخصوص که امروزه با توجه به زیاد شدن تعداد کارخانه‌ها برای تولید انواع کالا و محصولات، رقابت بین آنها نیز افزایش یافته است و در این میان تنها ابزار قدرتمند برای فروش کالا بعد از کیفیت محصول، بسته بندی است و یکی از عوامل ایجاد رقابت به شمار می‌رود. اصلا امکان ندارد که محصولی بدون داشتن ظاهری زیبا به فروش بالایی دست پیدا کند. با یک بسته بندی باکیفیت و شیک می‌توانید محصول خود را به کشورهای مختلف صادر کنید و یا در فروشگاه‌های معتبر عرضه کنید.

هدف از بسته بندی چیست؟

هیچ کاری در تولید بدون هدف انجام نمی شود و همان طور که گفتیم تولیدکننده برای فروش محصول خود و رسیدن به سود نیاز به بسته بندی دارد. اما تولیدکنندگان تنها به این دلایل نیست که محصول خود را بسته بندی می‌کنند. بلکه صرف نظر از جنبه های مادی بسته بندی کالا، تولیدکنندگان از بسته بندی کردن محصولات، اهداف دیگری نیز دارند.

ایمنی و سلامتی کالای بسته بندی شده

بسته بندی یکی از روش‌های خوب نگهداری مواد غذایی است که با رعایت یک سری اصول هنگام تهیه، ماندگاری خوبی برای بسیاری از اقلام غذایی ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین عواملی که در بسته بندی مواد غذایی اهمیت دارد، تامین بهداشت و سلامت مواد غذایی است. از آنجایی که مواد غذایی خاصیت فاسدشدنی دارند، و نیز به دلیل فصلی بودن آنها ، نیاز به بسته بندی مواد غذایی دو چندان می‌شود. همچنین بسته بندی از نفوذ ویروس، میکروب‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل خارجی در مواد غذایی جلوگیری می‌کند. برای بسته بندی از مواد مختلفی (فلزات، شیشه، پلاستیک، کیسه، کارتن، پاکت، الیاف سلولزی، چوب و … به اشکال مختلف) استفاده می‌شود.

طراوت وتازگی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی باید به گونه‌ای باشد که طراوت و تازگی مواد داخل بسته بندی حفظ شود و این امر مستلزم استفاده از ماشین‌آلات بسته بندی مواد غذایی است که بسته بندی را به گونه‌ای انجام دهند که از کیفیت و تازگی محصول نکاهد. مواد غذایی منجمد، مواد غذایی خشک و مواد غذایی قابل خراب شدن، برای حفظ طراوت و تازگی به انواع مختلفی از بسته بندی نیاز دارند. به عبارتی بسته بندی اقلام مختلف مواد غذایی نیازهای متفاوتی دارند. از آنجایی که برخی محصولات امروزه در انحصار برخی کشورها می‌باشد و ممکن است برای توزیع به کل جهان نیاز به پیمودن مسیرهای طولانی باشد، بایستی از بهترین بسته بندی‌ها استفاده کرد که محصول نهایی با کیفیت و تازه به دست مصرف کننده برسد. گاهی نیز ممکن است مواد اولیه از کشوری به کشور دیگر منتقل گردد و ماندگاری و کیفیت آن برای خریدار اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی

جلوگیری از آلودگی محصول

مواد مختلف می‌توانند روی ظاهر کلی بسته بندی شما تاثیر بگذارند و با مواد خاص عملکرد بهتری داشته باشند. غذاهای تازه مانند گوشت و فرآورده‌های آن، برای جلوگیری از وجود هرگونه باکتری و مشاهده کیفیت آن ها نیاز به بسته بندی‌هایی دارند که داخل آن‌ها قابل مشاهده باشد. همچنین بسته بندی هر محصول، بسته به زمان نگهداری و مسافتی که باید طی کند باید به گونه‌ای باشد که در این پروسه آلوده نگردد. زیرا ممکن است با یک آلودگی کوچک طیف وسیعی از مردم بیمار شده و حتی جان خود را از دست بدهند. کار با یک متخصص بسته بندی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین مواد برای محصولات خاص کمک کند. آنها می‌دانند کدام ترکیبات بهتر کار می‌کنند و به ماندگاری محصول شما نیز کمک کنند.

هویت محصول و برندسازی

ببشترین اهمیت بسته بندی محصولات علاوه بر موارد فوق، برندسازی و ایجاد هویت برای محصول است. در واقع مصرف‌کنننده علاوه بر خرید محصول، برند را نیز می‌خرد. طراحی بسته بندی یک محصول باید نشانگر نام تجاری شرکت تولیدکننده آن باشد و بسته بندی که برای محصول غذایی انتخاب می‌شود، باید برای مخاطبان جذاب باشد و به برندمان کمک کند تا خود را از دیگران متمایز کند. به عبارتی نحوه طراحی بسته بندی مشتری را از بسیاری جهات تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جزئیات بسته بندی مانند رنگ بخش‌هایی از بسته بندی، طراحی زیبا و خلاقانه، شکل ظاهری و جذابیت آن، بر روی تصمیم خرید آن محصول تاثیر می‌گذارد.

بسته بندی‌های مقاوم برای جلوگیری از آسیب فیزیکی

هدف بعدی بسته بندی حفاظت فیزیکی، انبار کردن، بازاریابی و فروش می‌باشد. یعنی بسته بندی ثانویه نیز برای عرضه به بازار اهمیت دارد. زیرا این امکان وجود دارد که در حین ارسال، انبار کردن یا یک جابجایی ساده ضربه‌ها و فشارهای فیزیکی و …. محصول دچار آسیب گردد، پس بایستی از بسته بندی‌هایی مثل کارتن، جعبه چوبی ،کیسه‌های محکم و… برای این نوع بسته بندی استفاده کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *